Pro ty, kteří jako já chtějí mít modem vlastní bych teda s dovolením shrnul, co jsem se za několik dní dozvěděl:
podle několika místních přispěvatelů vlastní zařízení mít MOHU (což je i dáno nařízením EU a je to tak zcela určitě z pohledu mě, zákazníka, správně)
nařízení EU, bod 5, čl. 3.1: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32015R2120
více viz. https://www.lupa.cz/clanky/gigabitove-pripojeni-od-vodafonu-rychlosti-a-zkusenosti-s-novym-routerem/
není jich moc a Vodafone se tím rozhodně nijak nechlubí - na hotline zatvrzele tvrdí, že to aktuálně nelze
doporučené a možná i jediné kompatibilní jsou AVM Fritz!Box (nevím, jestli všecky, to teprve prozkoumám), které jsou cenově mezi 2-8 tisíci CZK
najde se i zde řada lidí, kteří vás budou přesvědčovat o tom, že to nejde/nefunguje/jetostrašnejproblém/shořítevpekle a podobně...nevím, co je k tomu vede, jsou sami proti sobě, ale Vodafone z nich má určitě radost
Důvodů pro vlastní modem vidím několik:
při pronájmu za 70,- Kč měsíčně zaplatíte za 10 let 8400,-. Můj aktuální Cisco EPC 3925 stál tenkrát (10 let zpátky?) něco přes 2k...
pokud máte svobodu volby můžete si vybrat stejné nebo lepší zařízení, než jaké vám operátor nabídne. Modemy od Vodafone jsou nižší střední třída, nevynikají ani možnostmi konfigurace, ani bezpečností, ani jinými vlastnostmi. Naopak často měly bezpečnostní díry, které operátorovi / výrobci trvalo opravit několik let (!)
pokud je zařízení podporované operátorem, pak není žádný rozdíl ve vzdálené konfiguraci, oproti pronajatému a operátor toto může dělat (a dělá - viz UPC/exUPC)
Má to ale i nevýhody:
když se vám modem pokazí, pak jste odkázáni na reklamaci nebo nákup nového, pokud je po záruce. Pronajatý modem vám operátor během několika dní (do týdne?) vymění.
pokud se nějak dramaticky změní prostředí sítě nebo vyprší certifikáty podporovaným zařízením, potom se může stát, že operátor dříve podporovaná zařízení podporovat přestane (jako se to děje nyní, právě u zmíněného Cisco EPC 3925). Na druhou stranu, v trasparentním vztahu mezi zákazníkem a operátorem by mělo být jasně řečeno, jaká je minimální garantovaná doba podpory jednotlivých zařízení -- na to jsem taky nikde nenarazil. (Podobně jako třeba když si kupujete nový telefon, kde vám výrobce garantuje x let podpory ohledně updatů/bezpečnostních záplat.)